İçindekiler dizini

Bologna Süreci, Ders Paketleri, Öğrenme Kazanımları

Bologna Süreci, Öğrenme Kazanımları, ve Ölçme- Yöntemleri adlı bu belge, Bologna Süreci’nden başlayarak öğrenme çıktıları/kazanımlarının yazımına, hesabına, ders paketinin doldurulmasına ve ölçme- araçlarının çeşitlendirilmesine kadar geniş bir yelpazeyi ele almaktadır. Ayrıca, ve ders raporlarının doğru şekilde doldurulması gibi konulara da değinilmektedir.

Bu makaleyi Spotify’da sesli olarak dinlemek için podcast’ine bu linkten ulaşabilirsiniz.

Bologna Süreci ve Yeterlilikler Çerçeveleri

Belge, eğitimin uluslararası standartlara uyumunu sağlamayı amaçlayan Bologna Süreci‘nin temel unsurlarını özetlemektedir. Bu unsurlar arasında , planı tasarlama, öğrenme çıktıları, , derecelerin karşılaştırılabilirliği (I, II, III. öğrenim dönemleri) ve ortak dereceler gibi konular yer almaktadır. (/ECTS), bu sürecin kritik bir parçası olarak belirtilmektedir.

, Bologna Süreci’ne kapsamında Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi () ile uyumlu olacak şekilde Yeterlilikler Çerçevesi ()‘ni hazırlamış ve 2017 yılında ’ye referanslamıştır. , kredilendirme sisteminin kurulması ve işletilmesi sürecinde 2017 yılında revize edilen Tavsiye Kararı’nın 5. Ek’indeki ilkeleri benimsemiştir. Bu çerçevenin önemli bir bileşeni, Yeterlilikler Veri Tabanı Projesi‘dir (2014-2016 yılları arasında uygulanmıştır). Bu , ulusal bir veri tabanı kurmayı ve bunu Avrupa Birliği’ndeki yeterlilik ve öğrenme fırsatları hakkında kapsamlı içeren EQF/Ploteus Portalı (Avrupa Öğrenme Fırsatları ve Yeterlilikler Portalı) ve ESCO Portalı (Avrupa Beceriler, Yetkinlikler ve Meslekler) ile entegre etmeyi amaçlamıştır. kapsamında, http://portal.tyc.gov.tr/ adresinden Türkçe ve İngilizce olarak erişilebilen Yeterlilikler Veri Tabanı (TYVT) oluşturulmuştur. Başlangıçta, Millî Bakanlığı’ndan 594, Anadolu Üniversitesi’nden 362 ve MYK’dan 406 olmak üzere toplam 1362 yeterlilik TYVT’ye aktarılmıştır.

Yeterlilik, , Beceri ve Yetkinlik Tanımları

Belgede, yeterlilik kavramı detaylı olarak açıklanmıştır. Yeterlilik, geçerliliği kabul edilen bir öğretim programının başarıyla tamamlanması sonucu o için öngörülen öğrenme kazanımlarının kazanıldığını onaylayan ve yetkili bir tarafından basılı olarak verilen derece, veya sertifikadır. Yükseköğretimde yeterlilikler, öğrencinin neleri bileceğini, neleri yapabileceğini ve nelere yetkin olacağını kapsar.

Yeterliliklerin temelini oluşturan , beceri ve yetkinlik kavramları şu şekilde tanımlanmıştır:

  • : Ders içeriğinin hatırlanmasını, tanınmasını ya da anlaşılmasını ifade eder.
  • Beceri: Hatırlanan ve anlaşılan bilgilerin uygulamaya yönelik kullanılmasını ifade eder.
  • Yetkinlik: Becerilere benzer ancak çok daha karmaşık bir yapıya sahiptir. Yetkinlik, öğrenci başarısının gelişmesine yardım eden üst düzey düşünme becerileridir. ve becerinin özümsenmesini, öğrenilen bilgiyle doğrudan bağlantısı olmaksızın daha bireye özgü ve yaratıcı eylemlerin yapılabilmesini içerir.

ve Yeterlilikleri

, yeterlilikleri göz önünde bulundurularak, toplumsal, kültürel ve ekonomik ihtiyaçlar, öğrencilerin gereksinimleri, herhangi bir temel alanda ilgili programlar ve ilgili paydaşların görüşleri alınarak belirlenir. Bu belirlemede ISCED (International Standard Classification of Education) temel alınmıştır.

yeterliliği ise, öğrencilerin bir programdan mezun oluncaya kadar kazanmaları gereken , beceri ve yetkinlikleri tanımlayan ifadelerdir. yeterlilikleri; , amaçlarını karşılayan yeterlilikleri ve programda yer alan derslerin ve hedefleri ile öğrenme kazanımları göz önüne alınarak belirlenir.

Öğrenme Kazanımları/Çıktıları

Öğrenme kazanımı/çıktısı, öğrencinin öğrenme dönemi sonunda ne bilmesini ne anlamasını ve/veya ne yapabilmesinin belirlendiği ifadelerdir. , beceri ve tutum olarak ifade edilir. Öğrenme kazanımları, öğretilen konunun içeriğinden çok, öğrencilerin neleri başardığına odaklanır ve öğrenme etkinlikleri sonunda öğrencinin neyi yapabileceğini belirtir. Öğrenme kazanımları, öğretim süreçleri (kazanımların nasıl kazandırılacağı, öğrencilerin etkileşimde bulunacakları öğretim aktiviteleri) ile ölçme ve (yazılı sınavlar, çalışması, testler, çalışması, yansıtıcı günlükler vb.) arasında ilişki kurulmalıdır. En önemlisi, tüm öğrenme kazanımları kesinlikle ölçülebilir olmalı, yani öğrencinin öğrenmesinin test edilebileceği şekilde yazılmalıdır.

İyi yazılmış öğrenme kazanımları/çıktılarının özellikleri şunlardır:

  • Dersin amacıyla tutarlı olmalıdır.
  • İç ve dış paydaşlar tarafından anlaşılır ve sade yazılmalıdır.
  • Dersin düzey, kapsam ve içeriğini yeterince yansıtmalıdır.
  • Kısa ifadelerden oluşmalıdır.
  • Karşılıklı olarak tutarlı olmalıdır.
  • Öğrencinin programın sonunda neyi başarabileceğini göstermelidir.
  • Bir öğrenim çıktısı içerisinde birden fazla fiil kullanılmamalıdır; her fiil ayrı bir öğrenim çıktısı olarak tanımlanmalıdır.
  • Belirtilen iş yükü dahilinde ölçülebilir ve değerlendirilebilir olmalıdır.
  • İçerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme ve boyutları ile uyumlu olmalıdır.
  • Herhangi bir dersteki konuların başlıkları öğrenim çıktısı olarak ifade edilmemelidir. Örneğin, “Öğrencilerin termodinamik yasaları hakkında edinmelerine yardımcı olma” yerine “Termodinamik yasalarının nasıl çalıştığını kendi ifadeleriyle açıklar” ifadesi tercih edilmelidir.
  • Öğretme-öğrenme süreci sonunda kazanılacak öğrenme ürününü betimlemelidir, süreç içinde yapılacakları değil, süreç sonunda kazanılacakları ifade etmelidir. Örneğin, “Kadına yönelik şiddet temalı bir film izleme” yerine “Kadına yönelik şiddet sorununa ilişkin çözüm önerilerini açıklar” ifadesi kullanılmalıdır.
  • Açık ve anlaşılır olmalıdır, belirlenen eylemi ya da davranışı açıkça tanımlayan bir fiil içermelidir. “Demokrasi kavramını bilme” yerine “Demokrasi kavramını esaslarıyla birlikte açıklar” ifadesi doğru bir kullanımdır.
  • Ölçülebilir (gözlenebilir) olmalıdır. “” veya “” gibi ifadeler yanlışken, “İnsan hakları ihlallerine yönelik örnekler verir” veya “Sosyal adaletin, toplumsal huzur sağlamaya ettiğini savunur” gibi ifadeler doğru kabul edilir.

Yapısı

, dersin amacını, içeriğini, ders notlarını, ve teknikleri, yarıyıl çalışmalarını ve hesabını içermektedir.

Dersin Amacı, öğretme ve öğrenme süreci sonunda neyin başarıldığına dair en son veriyi ifade eder. Amaçlar daha genel ve evrenseldir hem öğreten hem de öğrenen için uzun vadeli hedeflerdir. Öğrenme kazanımları ise hedeflerden daha açık ve kesindir, yazılımı daha basittir.

Dersin İçeriği ve Ders Notları bölümlerinde, dersin kapsamında yapılacak temel okumalar, güncel makaleler ve örnekler belirtilir. Örneğin, nitel yaklaşımlarının felsefi temelleri ve bunların alanına nasıl yansıdığına ilişkin okumalar yapılır.

ve Teknikler kısmında ise, analizi, analizler üzerinden yapılan tartışmalar, alana ilişkin bir nitel tasarısı hazırlama ve gösterip yaptırma gibi yaklaşımlar listelenir.

bölümünde, bir yarıyılda tarihleri dışında 14 hafta ders yapılacağı belirtilir. Haftalık ders içerikleri kısa ve anlaşılır konu başlıkları şeklinde girilmelidir. Eğer ders veya laboratuvar içeriyorsa, bu derslerin içeriği hakkında bilgilere yer verilmelidir. Haftalık ders içerikleri yazılırken “Vize, Quiz, Ödev, , Sunum, Konu Tekrarı, Genel Tekrar” gibi ifadelerden kaçınılmalı, bunun yerine somut konu başlıkları kullanılmalıdır. Aynı konu başlıkları farklı haftalarda tekrar ediyorsa sonuna 1, 2, 3 şeklinde eklemeler yapılabilir. Üniversite Bologna Eşgüdüm Komisyonu kararı gereği, 7. hafta “Ara ”, 16. ve 17. haftalar ise “Yarıyıl sonu sınavı” olarak belirtilmelidir. Öğrencilerin derslere ön hazırlık yaparak gelmeleri isteniyorsa “Ön Hazırlıklar” bölümüne gerekli bilgiler yazılabilir.

ve İş Yükü

süreci, öğrencinin hedeflenen öğrenme kazanımlarına ulaşabilmesi için dersle ilgili olarak sınıf içinde ve dışında gerçekleştirdiği tüm yarıyıl çalışmalarını (ders, , ara , yıl sonu sınavı, quiz, bireysel çalışma, ödev, saha çalışması, , sunum, deney, vb. tüm aktiviteler) kapsayan iş yükü üzerine kuruludur. Üniversite Bologna Eşgüdüm Komisyonu tarafından 1 ’nin 30 saat olarak belirlendiği ifade edilmiştir. ’de ise bu değerin 25-30 saat arasında olması öngörülmüştür.

Bir dersin /iş yükünün belirlenmesinde; öğrencinin ders içi ve dışındaki çalışmalara harcadığı zaman, derste hedeflenen öğrenme kazanımları, seçilen öğrenme ve öğretme yöntemleri, seçilen ölçme/ teknikleri, ders programının yapısı ve tutarlılığı, öğrencinin yeteneği ve çabası ve öğrenim süresi gibi faktörler etkili olmaktadır. Dersin sorumlu öğretim üyesi/görevlisi, dersin hedeflerine ulaşabilmesi için içeriğine en uygun aktivite ve iş yükü tanımlamasını yapmalıdır.

/iş yükü planlamasında dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:

  1. iş yükü tablosunda ders süresi 14 hafta ve haftalık ders saati olarak belirtilmelidir.
  2. İş yükü tablosuna girilen bilgiler, sistemindeki yıl içi çalışma bilgileri ile uyumlu olmalıdır.
  3. Bir etkinliğin öğrenciye oluşturduğu iş yükü ile katkısının uyumlu olması tavsiye edilmektedir.
  4. / sonucunda oluşan ile dersin müfredatta yer alan aynı olmalıdır.

Çıktısına Katkısı

Dersin öğretim üyesi/görevlisi tarafından sisteme tanımlanan ders öğrenme çıktılarının yeterliliklerine olan katkısı belirtilmelidir. Katkı seviyeleri 1: Çok düşük, 2: Düşük, 3: Orta, 4: Yüksek, 5: Çok yüksek şeklinde derecelendirilmektedir.

Bu ilişkinin tanımlanmasında bazı önemli hususlar vardır:

  • Bir ders öğrenme kazanımı/çıktısı, en az bir yeterliliğine/çıktısına katkı sağlamalıdır.
  • Bir ders öğrenme kazanımı/çıktısı birden fazla yeterliliğine katkıda bulunabilir ancak tamamı ile eşleştirilmemelidir. İlişki yoksa boş bırakılmalıdır.
  • Ders öğrenme kazanımı/çıktısının yeterliliğine/çıktısına katkısı anlamlı ve kullanılan ölçütleriyle kanıtlanabilir olmalıdır. Örneğin, Türkçe dilde işlenen bir dersin “en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur” maddesine katkısı bulunamaz. Benzer şekilde, ölçütlerinde takım çalışması içermeyen bir dersin “çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur” şeklindeki bir yeterliliğine katkısı olamaz.
  • Ders öğrenme çıktılarının program yeterliliklerine katkısının “çok düşük” belirtilmesi, dersin programa bir katkısının olmadığı ve müfredatta gerek olmadığı anlamı taşır. Benzer şekilde, bir ders öğrenme çıktılarının program yeterliliklerinin tamamına katkısının “çok yüksek” belirtilmesi, öğrencinin başka ders almasına gerek olmadığı anlamını taşıyabilir.
  • İlişkilendirme yapılırken en üst satırdaki “tüm” seçeneği kullanılmamalı, katkılar ayrı ayrı belirtilmelidir.

Ölçme ve Yöntemleri

Belgenin ilerleyen kısımları, ölçme ve uygulamalarına derinlemesine odaklanmaktadır. Biçimlendirici kavramı, geleneksel ve alternatif/çağdaş/ yöntemleri arasındaki farklar ve öğrenme kanıtları üzerinde durulmuştur.

Geleneksel ölçme değerlendirme yöntemleri arasında çoktan seçmeli testler, kısa cevaplı testler, doğru-yanlış testleri, eşleştirme testleri, yazılı yoklamalar ve sözlü yoklamalar bulunmaktadır.

Alternatif/çağdaş/tamamlayıcı ölçme değerlendirme yöntemleri ise şunlardır:

  • Portfolyo: Öğrencilerin süreç içerisindeki , ve psikomotor gelişimlerini izlemeyi sağlayan, bireyin bir dönem veya bir yıllık bütün performanslarını bulunduran gelişim dosyasıdır. Öğrenci, akran ve öğretmen değerlendirmesini içerir, hatta veli görüşlerini de barındırabilir. Portfolyoda önemli performanslar, öz/akran/veli/öğretmen değerlendirme formları, afiş, resim, kompozisyon, sesli/görüntülü kayıtlar bulunabilir.
  • : Süreç odaklı değerlendirmeye imkân verir, gerçek yaşam becerileri gerektirir, somut bir ürün ortaya çıkarır, çok yönlü gelişim sağlar (, , psikomotor) ve disiplinlerarası çalışmaya olanak tanır. Ancak öznel değerlendirme ve subjektif puanlama nedeniyle geçerlik ve güvenirliği düşüktür. Deney düzeneği hazırlama, şarkı söyleme, resim yapma, maket-modül hazırlama gibi psikomotor becerileri ölçebilir.
  • : Bireyin kendini değerlendirmesini sağlar, güçlü ve zayıf yanlarını ortaya çıkarır, bireylerin kendilerini tanımasını sağlar, becerisi geliştirir ve eleştirilere tahammül etmeyi öğretir.
  • : Bireyin arkadaşlarının değerlendirmesini sağlar, öz değerlendirmeye benzer faydaları vardır. Öz ve akran değerlendirmede de öznel puanlama ve düşük geçerlik/güvenirlik dezavantajları bulunur.
  • : Bireyi gerçek yaşam koşulları içerisinde değerlendirir. Stajlar buna örnektir.
  • : Performansın sadece yapılıp yapılmadığına bakar (VAR/YOK, EVET/HAYIR). Performansın derecesini göstermez, en kritik özellikleri kontrol eder ve performanslar yapılma sırasına göre yazılmalıdır. Hem öğretim hem de değerlendirme amaçlı kullanılır.
  • Dereceleme Ölçeği: Performansın düzeyini, derecesini ve ne kadar iyi/kötü yapıldığının bilgisini verir.
  • Gözlem Fişleri: Performansın sıklığını, tekrar sayısını ve kaç kez yapıldığının bilgisini verir.
  • (Dereceli Puanlama Anahtarı): Performansın yapılması için belirli ölçütler belirlenir. Öğrencinin beklentileri bilmesini, motivasyonunu artırmasını ve değerlendirmeyi objektif hale getirmesini sağlar. ve portfolyo değerlendirmelerinde sıkça kullanılır.
    • Analitik : Süreç odaklı değerlendirme yapar, bütünü parçalara ayırarak inceler ve her bir performansı adım adım ayrıntılarıyla ele alır. Örnek olarak, bir devrenin içeriği, şema çizimi, ve zamanlama gibi farklı boyutları için ayrıntılı puanlama kriterleri verilir.
    • Bütüncül : Sonuç odaklı değerlendirme yapar, performansı genel olarak ayrıntıya girmeden inceler. Öğrenme ürünleri toplam puan olarak değerlendirilmek istendiğinde kullanılır.
  • Kelime İlişkilendirme Testi (KİT): Öğretmenin verdiği kelimeyle ilgili öğrencinin çağrışımlarını kelimenin etrafına yazdığı, zihin haritası niteliğinde bir testtir.
  • (TDA): Genelden özele ve basitten karmaşığa doğru sistematik ilerleyen, önermeleri ipucu içermeyen ve birbirinden bağımsız olan bir yapıdır. Doğru-yanlış testinin alternatifidir, şans başarısı düşüktür ve dönüt verdiği için hatanın görülmesini sağlar. Ancak sadece alt düzey kazanımı sağlar.
  • (YG): Eşleştirme ve çoktan seçmeli testlerin alternatifidir, kutu veya ızgara şeklindedir. İlkokul düzeyinde 9, ortaokulda 12, lisede ise 16 kutucuk ile oluşturulur. Bu test de sadece alt düzey kazanımı sağlar.
  • : Belgenin sonunda kısaca değinilen bir diğer değerlendirme aracıdır.

Farklı test türlerinin bir arada kullanılması, farklı becerilerin ölçülmesini sağlamak, farklı test türlerinin dezavantajlarını tolere etmek, bireylerin belli test türlerine aşina olmasının madde yanlılığına sebep olmasını engellemek, konunun kapsamı, ölçmenin amacı, birey sayısı ve eğitmen deneyimi gibi faktörler nedeniyle önemlidir.