İçindekiler dizini

Etkili ve Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri: Tanımlar, Özellikler, Faydalar ve Sınırlılıklar adlı bu çalışma; temel öğretim ilkelerinden başlayarak, farklı öğretim ve tekniklerinin tanımlarını, özelliklerini, faydalarını, sınırlılıklarını ve dikkat edilmesi gereken noktaları detaylandırmaktadır.

Bu makaleyi Spotify’da sesli olarak dinlemek için podcast’ine bu linkten ulaşabilirsiniz.

Etkili ve Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri

Eğitimde başarının anahtarı, öğrencilerin öğrenme süreçlerine aktif katılımlarını sağlamak ve bilginin kalıcı olmasını desteklemektir. Bu bağlamda, “Etkili ve Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri” başlıklı doküman, öğretimin temel ilkeleri, seçimi faktörleri ve çeşitli öğretim tekniklerini detaylı bir şekilde ele almaktadır.

Temel Öğretim İlkeleri

Etkili bir için dikkate alınması gereken dokuz temel ilke bulunmaktadır:

  • Bilinenden bilinmeyene ilkesi: Öğretimin, öğrencilerin mevcut ve deneyimlerinden yola çıkarak yeni bilgileri öğrenmelerini sağlaması gerektiğini vurgular.
  • Somuttan soyuta ilkesi: Öğrenmenin, somut örnekler ve deneyimlerle başlayıp, daha sonra soyut kavramlara doğru ilerlemesi gerektiğini belirtir.
  • Yakından uzağa ilkesi: Öğretimin, öğrencilerin kendi çevrelerinden ve yakın deneyimlerinden başlayarak, daha geniş ve uzak konulara doğru genişlemesi gerektiğini ifade eder.
  • Öğrenciye görelik ilkesi: Öğretim sürecinin, öğrencilerin bireysel farklılıklarını, hazır bulunuşluk düzeylerini, ilgi ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurması gerektiğini belirtir.
  • Etkin İlkesi: Öğrencilerin pasif alıcı olmaktan çıkıp, öğrenme sürecine aktif olarak dahil olmalarının önemini vurgular.
  • Hayata yakınlık ilkesi: Öğrenilen bilgilerin ve becerilerin, gerçek yaşamla bağlantılı olması ve günlük hayatta kullanılabilir olması gerektiğini belirtir.
  • Ekonomiklik ilkesi: Öğretim sürecinin , çaba ve kaynaklar açısından olması gerektiğini ifade eder.
  • Açıklık ilkesi: Öğretilen konuların anlaşılır, net ve şeffaf bir şekilde sunulması gerektiğini vurgular.
  • Bütünlük İlkesi: Öğretimin, öğrencilerin , duyuşsal ve psikomotor gelişimlerini bir bütün olarak desteklemesi gerektiğini belirtir.

Öğretim ve Tekniklerinin Seçiminde Dikkat Edilecek Etkenler

Bir öğretim yönteminin veya tekniğinin seçimi, rastgele bir olmaktan ziyade, belirli faktörlere bağlı olmalıdır. Bu faktörler şunlardır:

  • Dersin hedefleri: Öğretim yönteminin, dersin ulaşmayı amaçladığı öğrenme çıktıları ve hedeflerle uyumlu olması gerekir.
  • Dersin içeriği: Konunun doğası, karmaşıklığı ve gerektirdiği düzey, uygun yöntemin belirlenmesinde etkilidir.
  • Öğrencilerin hazır bulunuşlukları: Öğrencilerin ön bilgileri, yaşları, gelişim düzeyleri ve öğrenme stilleri, yöntemin seçiminde önemli rol oynar.
  • Öğretim ortamının özellikleri: Sınıfın fiziksel koşulları, mevcut kaynaklar, teknolojik imkanlar ve sınıf mevcudu gibi faktörler, uygulanabilecek yöntemleri etkiler.

Öğretim Yöntemleri ve Teknikleri Türleri

Doküman, öğretim ve tekniklerini dört ana kategori altında incelemektedir:

  1. Aktarımı ve Kavramsal Yöntemleri;
  2. Etkileşimli ve Odaklı Yöntemler;
  3. Deneyime Dayalı ve Proje Odaklı Yöntemler;
  4. Dijital ve Yenilikçi Öğrenmeyi Destekleyen Yöntemler.
  5. Aktarımı ve Kavramsal Yöntemleri

Bu kategori, bilginin doğrudan aktarımı ve öğrencilerin kavramsal anlamalarını sağlamayı amaçlayan yöntemleri içerir.

  • 1. Anlatım Yöntemi
    • Tanım: Öğretmen merkezli bir yaklaşımdır ve konunun düzenli bir biçimde sözlü olarak öğrencilere aktarılmasını içerir. Öğretmenin aktif olarak bilgiyi sunduğu, öğrencilerin ise pasif alıcı konumda olduğu bir yöntemdir.
    • Özellikler: Genellikle düzeyine odaklı bir sunuş şeklindedir ve yeni bir konunun tanıtılması veya mevcut bir konunun özetlenmesi amacıyla kullanılır. Soyut kavramların iletilmesinde etkilidir.
    • Faydalar: En önemli faydalarından biri, kısa sürede çok sayıda doğru bilginin aktarılabilmesidir. Aynı zamanda ve kaynak tasarrufu sağlar. Soyut ve karmaşık kavramları öğrencilere ulaştırmada etkili bir yol sunar.
    • Sınırlılıklar: Öğrenci katılımı sınırlıdır. Uzun süreli anlatımlarda öğrencilerin dikkat kaybı yaşaması yaygındır. Tek başına kullanıldığında ezberci bir yaklaşıma neden olabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Her 5-7 dakikada bir (soru sorma, kısa ara verme) eklenmeli. Göz teması, jest ve mimik kullanımı, uygun örnekler sunumu önemlidir. Öğrencilerin kısa not almasına ve soru sormasına izin verilmelidir.
  • 2.
    • Tanım: Öğretmenin sorular sorarak öğrencilerin yanıtlamasıyla sürece aktif katılımını sağlayan bir yöntemdir.
    • Özellikler: Soruların basamaklara uygun olması (bilme düzeyinden değerlendirme düzeyine kadar) önemlidir. Kısa yanıt yerine düşünmeyi tetikleyen sorular seçilmelidir.
    • Faydalar: Dikkati ve derse katılımı artırır. Öğrenmenin pekişmesini sağlar. İçe dönük öğrencileri dahi edebilir.
    • Sınırlılıklar: Uzun sürer ve fazla soru sıkıcılığa yol açabilir. Soruların kalitesi tamamen öğretmenin yeterliliğine bağlıdır.
    • Dikkat Edilecekler: Açık, basit ve seviyeye uygun sorular hazırlanmalı. Ders başında hatırlatıcı, sonda ise daha yüksek düzeyde sorgulama yapılmalı. Cevaplamayan öğrencileri utandırmak yerine teşvik edici bir tutum sergilenmelidir.
  • 3.
    • Tanım & : Karşılıklı görüş alışverişi yoluyla kavrama ve düzeyini geliştirmeyi amaçlar. Dinleme, hoşgörü ve demokratik becerilerini besler.
    • Biçimleri: Küçük grup çalışması (4-6 gruplar), münazara ve açık oturum gibi farklı formatlarda uygulanabilir.
    • Öğretmenin Rolü: Öğretmen, süreçte bir gözlemci ve yönetici rolündedir; tartışmanın süresini ve içeriğini yönlendirir. Güvenli ve katılıma açık bir ortam oluşturulmasından sorumludur.
    • Faydalar: Eleştirel düşünme ve becerilerini önemli ölçüde güçlendirir. Öğrencilerin özgüvenini ve derinliğini artırır.
    • Dikkat Edilecekler: İyi planlama ve yeterli kaynak paylaşımı esastır. dengesinin sağlanması ve kritik öneme sahiptir.

2. Etkileşimli ve Odaklı Yöntemleri

Bu kategori, öğrencilerin aktif olarak etkileşime girdiği ve bilgiyi uyguladığı yöntemleri içerir.

  • 4. Örnek Olay İncelemesi Yöntemi
    • Tanım: Gerçek hayattan alınmış veya kurgusal bir olay raporu üzerinden analiz ve çözüm geliştirme sürecidir. Portfolyo içinde de öğrencilerin derinlemesine analiz ve becerilerini sergilediği güçlü bir araç olarak, gerçek veya kurgusal bir olayı analiz edip çözüm geliştirme çalışmasının sunumu olarak tanımlanır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli bir yaklaşımdır. , değerlendirme ve öneri sunma süreçlerini içerir. Öğrencinin bireysel analizi ve çözümleri ön plandadır.
    • Faydalar: Analiz ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirir. Karmaşık durumları ve değerlendirme yeteneğini geliştirir. Teorik bilgiyi pratiğe dökme ve çözüm yolları üretme becerisini kazandırır.
    • Sınırlılıklar: ve hazırlık gerektirir. Büyük sınıflarda yönetimi zor olabilir. Süreç hem öğretmen hem de öğrenci için alıcıdır. Büyük sınıflarda değerlendirme ve takip zorluğu yaşanabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Olay, öğrencilerin düzeyine uygun seçilmelidir. Gerçek olaylarda anonimlik sağlanmalı. Analize rehberlik edecek kilit sorular hazırlanmalı.
  • 5. Yöntemi
    • Tanım: Belirli bir hedefe ulaşmak için en uygun araçları ve davranışları seçip yaklaşımıdır.
    • Aşamalar: Problemi belirleme, tanımlama ve sınırlandırma, toplama, , çözüm yollarını deneme ve sonuca varma aşamalarından oluşur.
    • Özellikler: Bilimsel düşünceyi ve üst düzey etkinlikleri teşvik eder.
    • Faydalar: Bilginin kalıcı olarak kavranmasını sağlar. Nesnel karşılaştırma becerisini geliştirir.
    • Sınırlılıklar: Yüksek ve kaynak gereksinimi vardır.
    • Dikkat Edilecekler: Tüm konulara uygun olmayabilir. Yönetimi zorlu bir olabilir.
  • 6.
    • Tanım: Yaratıcı ve orijinal görüşlerin, eleştiri olmaksızın serbestçe sunulduğu bir grup tekniğidir.
    • Özellikler: Fikir niceliği ön plandadır ve eleştiri yasaktır. Genellikle 6-12 gruplarda, güvenli bir ortamda uygulanır.
    • Faydalar: Yaratıcılığı ve katılımı artırır. Gerilimi azaltarak rahat bir ortamı sunar.
    • Sınırlılıklar: Bazı katılımcılarda isteksizliğe neden olabilir. Hızlı tempo, bazı öğrenciler için zorlayıcı olabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Amacı ve süresi net olarak belirlenmeli. Tüm görüşler not edilmeli ve değerlendirme daha sonra yapılmalıdır.
  • 7. Grup Çalışması
    • Tanım: Öğrencilerin ortak bir görevi, problemi veya projeyi küçük gruplar halinde iş birliği yaparak tamamlamasıdır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli bir yaklaşımdır. İşbirliği ve odaklıdır. Ortak bir hedefe ulaşmayı amaçlar.
    • Faydalar: İşbirliği ve becerilerini geliştirir. ve eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Farklı bakış açıları sunar ve katılımı artırır.
    • Sınırlılıklar: Grup içi dengesizlikler (örn. bedavacılık) yaşanabilir. ve eğitici rehberliği gereklidir. Değerlendirmede zorluklar ortaya çıkabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Gruplara net görevler ve hedefler verilmeli. Grup büyüklüğü (ideal 3-5 kişi) ve heterojenliği dikkate alınmalı. Süreç boyunca gruplar dolaşılarak rehberlik edilmeli. Değerlendirmede hem grup ürünü hem de grup süreci (akran değerlendirmesi gibi) göz önünde bulundurulmalı.
  • 8. Düşün-Eşleş-Paylaş
    • Tanım: Bir soru veya problem sunulduktan sonra öğrencilerin önce bireysel düşünmeleri, ardından bir eşle tartışmaları ve son olarak sınıfça paylaşmalarıdır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli bir yöntemdir. Tüm öğrencilerin katılımını sağlar. Hızlı ve anlık sunar.
    • Faydalar: Tüm öğrencilerin aktif düşünmesini sağlar. Fikirlerini güvenli bir ortamda test etme fırsatı sunar. Derse katılımı ve etkileşimi artırır.
    • Sınırlılıklar: Eğitici tarafından iyi yönetilmezse verimsiz olabilir. Zamanlaması önemlidir; çok uzun sürerse dikkat dağılabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Soru düşündürücü ve açık uçlu olmalı. Her aşama için net süreler belirlenmeli (örn: 30 sn düşün, 1 dk eşleş, 1-2 dk paylaş). Sınıf paylaşımında farklı cevaplar ve bakış açıları vurgulanmalıdır.
  • 9. Rol Yapma / Simülasyon
    • Tanım: Öğrencilerin gerçek hayattaki veya kurgusal bir durumu canlandırarak belirli rolleri üstlendikleri bir yöntemdir.
    • Özellikler: Deneyime dayalı ve öğrenci merkezlidir. Gerçekçi senaryolar içerir.
    • Faydalar: kurma ve becerilerini geliştirir. ve verme yeteneğini artırır. Soyut kavramları somutlaştırır ve motivasyonu artırır.
    • Sınırlılıklar: ve senaryo hazırlığı gerektirebilir. Bazı öğrenciler rol yapmaya isteksiz olabilir. Büyük sınıflarda yönetimi ve tüm öğrencilerin aktif katılımını sağlamak zorlayıcı olabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Net ve gerçekçi senaryolar hazırlanmalı. Her rolün amacı ve beklentileri açıklanmalı. Aktivite sonrası mutlaka bir değerlendirme ve tartışma oturumu yapılmalıdır.

3. Deneyime Dayalı ve Proje Odaklı Yöntemler

Bu kategori, öğrencilerin bizzat deneyimleyerek veya projeler yaparak öğrendiği yöntemleri içerir.

  • 10. Proje Yöntemi / Proje Tabanlı Öğrenme
    • Tanım: Öğrencinin gerçek hayattan bir konu seçip planlayarak, araştırarak, üreterek bireysel veya grup hâlinde tamamladığı bir yaklaşımdır.
    • Aşamalar: Konu ve belirleme, ön çalışma ve kaynak toplama, planlama (görev dağılımı), (küme veya bireysel çalışma), sunum ve değerlendirme aşamalarından oluşur.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli olup zihinsel ve fiziki gerektirir. Gerçek yaşam koşullarına yakın öğrenme deneyimi sunar.
    • Faydalar: Sorumluluk, bağımsızlık ve özgüven gelişimini destekler. İşbirliği ve becerisi kazandırır.
    • Sınırlılıklar: Uzun ve yoğun öğretmen gözetimi gerektirir.
    • Dikkat Edilecekler: Konu seçiminde rehberlik yapılmalı. Araç-gereçler önceden hazırlanmalı. çizelgesi ve sorumluluklar netleştirilmelidir.
  • 11. Laboratuvar / Deneysel
    • Tanım: Kontrollü koşullar altında deney yoluyla öğrenmeyi sağlayan bir yöntemdir.
    • Özellikler: Deney, gözlemin denetimli halidir. Öğrenci aktif rol oynarken, öğretmen rehber konumundadır.
    • Faydalar: Duyularla öğrenmeyi güçlendirir. Araştırma alışkanlığı kazandırır.
    • Sınırlılıklar: Yüksek ve gerektirebilir. Güvenlik riski taşıyabilir.
    • Dikkat Edilecekler: davranışlar ve güvenlik tedbirleri netleştirilmeli. Deney sonrası ve yaptırılmalıdır.
  • 12. Gezi-Gözlem Yöntemi
    • Tanım: Planlı gezilerle doğal veya yapay ortamlarda doğrudan gözlem yaparak veri toplamayı içeren bir yöntemdir.
    • Özellikler: Tüm duyular aktif olarak kullanılır. Önceden belirlenmiş ve plana dayalıdır.
    • Faydalar: sağlar. Bilimsel merakı geliştirir.
    • Sınırlılıklar: Yüksek , ve gerektirir.
    • Dikkat Edilecekler: İzin ve süreçleri önceden halledilmeli. Net gözlem soruları hazırlanmalı. Hızlı not kaydı ve sonrası değerlendirme yapılmalıdır.
  • 13. Akran Öğrenimi/Öğretimi
    • Tanım: Öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini ve birbirlerine öğretmelerini esas alan bir yaklaşımdır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli ve işbirlikçidir. Öğreten ve öğrenen rollerinin değiştiği dinamik bir yapısı vardır.
    • Faydalar: Öğrencinin konuya derinlemesine hakimiyetini artırır (öğretirken öğrenme). İletişim, açıklama ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirir. Öğrenciler arasında etkileşimi ve sorumluluk almayı teşvik eder.
    • Sınırlılıklar: Öğrencilerin konu hakimiyeti ve açıklama becerilerine bağlıdır. Yanlış bilginin aktarılma riski olabilir (eğitici gözetimi önemlidir).
    • Dikkat Edilecekler: Akranların neyi öğreteceği veya hangi soruları yanıtlayacağı net belirlenmeli. Eğitici olarak grupları dolaşarak doğru bilgiyi aktardıklarından emin olunmalı ve rehberlik yapılmalı. Öğrenci liderliğinde mini dersler veya karşılıklı soru-cevap oturumları düzenlenmelidir.
  • 14. Sunum Yöntemi
    • Tanım: Öğrencilerin belirli bir konuda araştırma yaparak bulgularını veya görüşlerini sınıf arkadaşlarına sözlü ve olarak aktarmalarıdır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezli bir yöntemdir. Araştırma ve sentezleme becerisini gerektirir. Topluluk önünde konuşma becerisini geliştirir.
    • Faydalar: Araştırma, sentezleme ve organize etme becerilerini geliştirir. Topluluk önünde konuşma ve becerilerini artırır. Öğrencinin konuya derinlemesine hakim olmasını sağlar.
    • Sınırlılıklar: ve derinliği kontrolü zor olabilir. Tüm öğrenciler için aynı düzeyde katılımı sağlamak zor olabilir. Değerlendirme rubrikleri net olmazsa sübjektiflik riski taşır.
    • Dikkat Edilecekler: Net sunum konuları, süreleri ve değerlendirme kriterleri belirlenmeli. Öğrencilerin güvenilir kaynakları kullanmasını ve doğru alıntı yapmasını teşvik edilmeli. Sunum sonrası soru-cevap bölümü için ayrılmalı ve yapıcı verilmelidir.
  • 15. Seminer
    • Tanım: Genellikle daha küçük öğrenci gruplarında, gerektiren konularda derinlemesine tartışma ve öğrenme ortamı sağlamak için kullanılır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezlidir. Derinlemesine analiz ve tartışma içerir. Eğitici kolaylaştırıcı rolündedir.
    • Faydalar: Eleştirel okuma, araştırma ve tartışma becerilerini geliştirir. Konuya derinlemesine hakimiyeti sağlar ve farklı bakış açılarını sunar. Öğrencilerin aktif katılımını ve sorumluluk almasını teşvik eder.
    • Sınırlılıklar: Sınıf mevcudu ve konu karmaşıklığı uygun olmalı. Öğrencilerin ön hazırlık sorumluluğuna bağlıdır. ve tartışmayı yönlendirme becerisi önemlidir.
    • Dikkat Edilecekler: Seminer öncesinde öğrencilere detaylı ön okuma materyalleri veya araştırma konuları verilmeli. Tartışma soruları önceden belirlenmeli ve öğrencileri argümanlarını kanıtlarla desteklemeye teşvik edilmeli. Eğitici olarak tartışmayı yönlendiren ve kolaylaştıran bir rol üstlenmelidir.

4. Dijital ve Yenilikçi Öğrenmeyi Destekleyen Yöntemler

Bu kategori, teknolojinin ve yenilikçi yaklaşımların öğrenme süreçlerine entegre edildiği yöntemleri içerir.

  • 16. Ters Yüz Sınıf Yöntemi (Flipped Classroom)
    • Tanım: Geleneksel ders anlatımının ders dışına (video, okuma vb.) taşındığı, sınıf zamanının ise , tartışma, proje çalışması ve aktif uygulamalara ayrıldığı bir yaklaşımdır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezlidir. Ders dışı bireysel öğrenme ve ders içi aktif prensibine dayanır.
    • Faydalar: Öğrenciyi derse hazırlıklı gelmeye teşvik eder. Sınıf içi zamanın uygulamalı ve etkileşimli kullanılmasına olanak tanır. Zor konuların bireysel öğrenme hızına göre tekrar edilmesini sağlar. Eğiticiye sınıf içinde zorlanan öğrencilere daha fazla bireysel verme fırsatı sunar.
    • Sınırlılıklar: Öğrencilerin ders öncesi hazırlık sorumluluğuna yüksek ölçüde bağlıdır. Hazırlık materyalleri (video vb.) oluşturmak zaman alabilir. Tüm öğrencilerin teknolojiye erişimi garanti edilmelidir.
    • Dikkat Edilecekler: Ders öncesi materyaller (video, okuma) net olarak belirlenmeli ve süreleri kısa tutulmalı. Ders içi zamanı sadece çeşitli (soru-cevap, vaka analizi, ) uygulamalarla doldurulmalı. Ders başında, öğrencilerin hazırlık düzeylerini kontrol etmek için kısa quizler kullanılabilir.
  • 17. Bilgisayar Destekli Öğretim (BDÖ)
    • Tanım: Öğretim sürecinin bilgisayar yazılımları, uygulamaları veya online platformlar aracılığıyla yürütülmesidir.
    • Özellikler: Bireyselleştirilmiş öğrenme hızına olanak tanır. Anında sağlar. Multimedya içeriği kullanır.
    • Faydalar: Öğrenmeyi ve işitsel olarak zenginleştirir. Öğrencilerin kendi hızlarında ve seviyelerinde öğrenmelerini sağlar. Karmaşık süreçlerin simülasyonlarla deneyimlenmesine olanak tanır. Eğiticiye zaman kazandırır ve tekrarlayan görevleri otomatize edebilir.
    • Sınırlılıklar: Teknolojiye erişim ve teknik altyapı gerektirir. /materyal geliştirme veya bulma zaman alıcı olabilir. Sınıf içi etkileşimi azaltabilir (yalnızca buna dayanılırsa).
    • Dikkat Edilecekler: Ders içinde projeksiyon veya bilgisayar laboratuvarı kullanarak interaktif yazılımları, simülasyonları veya animasyonları aktif olarak kullanmalı. Üniversitenin Öğrenme Sistemi (ÖYS) ders materyallerini paylaşma, online alıştırmalar atama için etkin kullanılmalı. BDÖ aktiviteleri sınıf içi tartışmalar veya uygulamalarla birleştirilerek artırılmalıdır.
  • 18.
    • Tanım: ortamına puanlar, rozetler, tabloları, görevler gibi oyun elementlerini dahil ederek öğrenci motivasyonunu, katılımını ve öğrenme sürecine bağlılığını artırmaktır.
    • Özellikler: Rekabetçi veya işbirlikçi olabilir. Anında sağlar. Eğlence ve meydan okuma unsurları içerir.
    • Faydalar: Öğrenmeyi daha eğlenceli ve ilgi çekici hale getirir. Öğrenci motivasyonunu ve derse olan bağlılığı artırır. Aktif katılımı ve becerilerini teşvik eder. Belirli davranışları (örneğin, ödev teslimi, derse ) ödüllendirerek pekiştirebilir.
    • Sınırlılıklar: Tasarımı ve uygulaması zaman alıcı olabilir. Amacından sapabilir (sadece puan toplamaya odaklanma riski). Her öğrenci aynı düzeyde olmayabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Hangi ders aktivitesinin oyunlaştırılacağı net belirlenmeli (kısa quizler, ödev tamamlama, derse gibi). Basit oyun elementleri kullanılmalı (puan, rozet, basit görevler/challenges). Sınıf içi küçük yarışmalar veya takım tabanlı görevlerle ve unsurları eklenmelidir (örn: Kahoot!, Quizizz gibi araçları projeksiyonla yansıtarak).
  • 19. Çıkış Biletleri
    • Tanım: Dersin sonunda öğrencilere verilen veya online doldurulan kısa bir form/kağıt parçasıdır. Öğrencilerden dersle ilgili belirli bir soruyu yanıtlamaları istenir.
    • Özellikler: Hızlı biçimlendirici değerlendirme aracıdır. Anında sağlar. Anonimlik sağlanabilir.
    • Faydalar: Tüm öğrencilerden hızlı ve kolayca alınmasını sağlar. Öğretmene dersin anlaşılırlığı ve öğrenci kafa karışıklıkları hakkında hızlı bir genel bakış sunar. Öğrencilerin öğrendiklerini özetlemesini ve yansıtmasını sağlar.
    • Sınırlılıklar: Yanıtlar yüzeysel kalabilir. Eğitici için toplama ve analiz süresi gerektirebilir (özellikle yazılı formlarda).
    • Dikkat Edilecekler: Dersin ana hedefiyle ilgili, net 1-2 soru belirlenmeli. Yanıtlamaları için 1-2 dakika süre verilmeli (küçük kağıtlar veya online formlar kullanılabilir). Toplanan yanıtlar hızlıca gözden geçirilerek genel sınıf anlayışı hakkında fikir edinilmeli ve bir sonraki dersin başında açıklama yaparak sağlanmalıdır.
  • 20. Portfolyo
    • Tanım: Öğrencilerin derinlemesine analiz ve becerilerini sergiledikleri güçlü bir araçtır. Gerçek veya kurgusal bir olayı analiz edip çözüm geliştirme çalışmasının portfolyoda sunumu olarak da tanımlanır.
    • Özellikler: Öğrenci merkezlidir; öğrencinin bireysel analizi ve çözümleri ön plandadır. Verileri inceleyip, değerlendirip, özgün öneriler sunma süreçlerini içerir.
    • Faydalar: Analiz ve eleştirel düşünme yeteneğini geliştirir; karmaşık durumları ve değerlendirme becerisini artırır. Teorik bilgiyi pratiğe dökme ve çözüm yolları üretme becerisi kazandırır.
    • Sınırlılıklar: Süreç hem öğretmen hem de öğrenci için zaman alıcı olabilir. Özellikle büyük sınıflarda değerlendirme ve takip zorluğu yaşanabilir.
    • Dikkat Edilecekler: Öğrencilerin seviyesine uygun, karmaşıklıkta olay seçimi yapılmalı. Gerçek olaylarda gizliliğe dikkat edilmeli. Analize rehberlik edecek yönlendirici sorular hazırlanmalıdır.”

Kategoriler:

Eğitim-Öğretim,

Etiketler

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,