İçindekiler dizini

Nedir?

, dijital hayata katılmak, dijital bir toplumda yaşamak, öğrenmek ve çalışmak için duyulan , beceri ve tutum setidir. Bir diğer tanıma göre, bireylerin ağ tabanlı bir ortam aracılığıyla (dijital ortam) mevcut bilgiye ulaştıkları veya maruz kaldıkları bilgiyi , kullanma, yorumlama, ve üretme becerisidir.

Özellikleri

Genel olarak aşağıdaki özelliklerle tanımlanabilir:

  • Farklı dijital teknolojilerin bireylerin hem öğrenmelerini hem de kişisel gelişimlerini sağlayacak şekilde etkin, güvenli ve eleştirel bir şekilde kullanılması.
  • İhtiyaç duyulan bilginin fark edilmesi, tanımlanması, bu bilginin değerlendirilmesi ve kaydedilmesi.
  • Yeni , paylaşım teknolojilerinin ve ortamlarının niteliklerini kavramak, kültürel özellikleri bilmek ve yeni diline hâkim olmak.
  • Temelde bireylerin yeni ortamlarını etkin kullanabilmek ve yeni içeriklerini nasıl okuyacaklarını bilmenin yanı sıra yeni ortamlarına özgü içerikleri üretebilmeyi kapsar.
  • Çevrimiçi olarak ne yaptığımız ve karşılaştığımız şeyler hakkında bilinçli kararlar almamıza yardımcı olması.
  • Gerçek ve sanal ortamdaki verilere istenilen emelde doğru bir şekilde ulaşabilmek ve onu doğru metotla etkili bir şekilde kullanabilmek.
  • Güçlü parola oluşturma, ayarlarını , kullanma ve medyada nelerin paylaşıp paylaşmaması gerektiğini bilmek gibi güvenliğinin temelini anlamak.
  • Dijital kaynakları kullanırken başkalarına zarar vermeme, bireysel yaşamı kolaylaştıracak şekilde kullanma ve bu dijital araçları kullanırken iletişimin kurallarını bilmek.
  • Kullanıcıların teknolojiyi kullanarak bilgiyi bulma, , organize etme, oluşturma becerileri ve açısından zengin ortamlarda bu becerileri kullanarak sorunları çözme becerisi.

, temel becerilerini edinmekten daha fazlasıdır; insanların teknolojiyle ne yaptıklarını, sorunları nasıl çözdüklerini ve nasıl etkili kurduklarını içermektedir. Aynı zamanda, farklı dijital teknolojilerin bireylerin hem öğrenmelerini hem de kişisel gelişimlerini sağlayacak şekilde kullanılmasını içerir.

Dijital okuryazarlığı, foto- okuryazarlık, yeniden üretim okuryazarlığı, , branşlaşmış okuryazarlık ve sosyo- okuryazarlığın bir derlemesi olarak tanımlayan kavramsal bir çerçeve sunmaktadır. Genel olarak , farklı dijital teknolojilerin bireylerin hem öğrenmelerini hem de kişisel gelişimlerini sağlaması gibi özelliklerle tanımlanabilir. Ayrıca, içerisinde çeşitli dijital ortam uygulamalarını ve donanım aygıtlarını kullanma becerisi ve bilgisi, dijital içeriğini ve uygulamalarını eleştirel olarak becerisi ve ile ve kapasitesi yer almaktadır.

Okuryazarlığı

Dijital ve okuryazarlığı kavramları tarihsel süreçte gerek tanım boyutunda gerek ise kavramsal açıdan kesişmektedir. Dijital okuryazarlığı, okuryazarlığını ve okuryazarlığını birbiriyle içinde olan kavramlar olarak görülmektedir. Ancak, okuryazarı bireylerin dijital okuryazarı bireylerden farklılaştığı noktalar da vardır. okuryazarlığı bilim, eleştirel ve verme yönlerinden oluşan bir yetenek olarak yorumlanabilirken, daha çok üzerinden süreçlerin gerçekleştirilmesi ve sorumlulukların yerine getirilmesi ya da dijital araçların yasal, ve ahlaki çerçevede kullanımı üzerinde durur. okuryazarlığı, insanların istek ve ihtiyaçlarını karşılama noktasında ve yöntemleri uygulamayı ve doğadaki değişimler karşısında sorumlulukları kavramayı içerirken, dijital okuryazarlıkta bireyler farklı dijital araçları kullanırken yasal, ve ahlaki kullanıma daha çok dikkat ederler.

Dijital okuryazarlığın kazanılmadan yaşamına katılabilmenin ve 21. yüzyılda yaşamak için gerekli olan ve beceriyi elde etmenin mümkün olamayacağı belirtilmektedir. ile birlikte , adaptasyonu sağlamada önemli bir faktör olarak görülmektedir.